Pages

Rahsia Membina Litar

Sebagai contoh litar ini dapat membantu anda fahamkan apa yang saya maksudkan Rahsia Membina Litar. Dalam litar ini saya mahu anda fokuskan pada bahagian litar trigger transistor yang mengawal relay dan seterusnya motor. Lihat Litar di bawah ini .
 Ini adalah litar robot kawalan jauh, dalam litar ini saya tidak nyatakan litar RF dan Penerima. Di sini saya cuba menekankan litar kawalan motor yang menggunakan transistor 2N2222. Signal yang keluar dari PIC16F877A akan melalui resistor dan seterusnya akan masuk pin tengah base transistor, ini menyebabkan berlakunya proses trigger ataupun pincang hadapan yang menyebabkan voltan dari pin collettor transistor  akan terus masuk dan terus ke ground melalui pin emmitter transistor.


 Gambar di atas menunjukkan pin transistor 2N2222 dan litar contoh bagaimana transistor bekerja yang membolehkan LED bernyala.

Jumpa lagi dalam Siri seterusnya. Terima Kasih

1 comment:

  1. assalam....tuan saya ni berminat tentang elektronik ni..tapi masalahnya saya tak pernah belajar tentang elektronik,walaupun asas...kalau tuan sudi boleh tuan ajarkan saya tentang elektronik..cara mengenal fungsi litar pada litar di papan..dan cara untuk cipta sesuatu benda yang asas...

    ReplyDelete